OTİZM EKSİKLİK DEĞİL,FARKLILIKTIR! FARKLILIKLARI BIRLIKTE FARKEDELIM!
Otizm gittikçe artan ve her bireyi farklı
şekilde etkileyen bir durumdur. Uyguladığımız eğitimlerde en çok önem
verdiğimiz nokta “bireysel farklılıklardır”. Her birey farklı olduğu
için verilen eğitimler de bireyin öğrenmesine, sosyalleşmesine ve
iletişimine katkıda bulunacak şekilde farklı olmalıdır. Ülkemizde halen
otizmli bireylerin çoğunluğunun zihinsel engelli olduğu düşüncesi
hâkimdir ve bu yüzden otizmli çocuklara zihinsel engelli çocuklar gibi
yaklaşılmakta ve bu şekilde eğitim verilmektedir. Oysaki otizmli
bireyler bilgiyi öğrenmede değil, öğrenilen bilgiyi yaşamlarında uygun
şekilde kullanmakta sıkıntı yaşamaktadırlar. Biz bunu, deneyimlerimizden
ve otizmi anlatan çocuklarımızdan öğrenmiş bulunmaktayız.
Otizmli
çocukların sınırlılıklar yaşadığı alanlar bellidir. Fakat bu
sınırlılıklar çocuğun yapabileceklerinin sınırını çizmemelidir.
Eğitimler her zaman çocuğun farklılıklarını olduğu gibi kabullenmeye ama
bu sınırlılıkları aşmaya yönelik olmalıdır. Ayrıca farklı olmak yanlış
ya da kötü bir şey değildir. Bizler bugün anlayamadığımız ya da tuhaf
bulduğumuz için çocuklarımızın farklı davranışlarını yanlış ya da kötü
diye nitelendiremeyiz.
Otizm
tanısı alan her çocuk öncelikle bir çocuktur. Otizm tanısı alan ve
eğitimlere başlayan her çocuk farklılıklarına ve sınırlılıklarına
rağmen; her çocuk gibi oyun oynamalı, sosyalleşmeli ve yaşayarak
öğrenmelidir. Eğitimlerde de bunlar göz ardı edilmemeli ve eğitimler
çocuğu pasif kılan, ezbere dayanan eğitimler olmamalıdır. Tam tersi
çocuklar katılımcı, öğrenen, eğlenen ve öğrendiklerini gösteren bir
birey olma yolunda desteklenmelidir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder